Urząd Miejski w Sędziszowie

Kryształowy OTeK dla Liceum Ogólnokształcącego w Sędziszowie

Liceum Ogólnokształcące w Sędziszowie otrzymało nagrodę – Kryształowy OTeK za udział w projekcie Otwarta Twoja Kariera w ramach IV Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery. Wręczenie nagród odbyło się 5 marca br. w Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach.

Liceum Ogólnokształcące w Sędziszowie otrzymało nagrodę – Kryształowy OTeK za udział w projekcie Otwarta Twoja Kariera w ramach IV Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery. Wręczenie nagród odbyło się 5 marca br. w Wojewódzkim Domu Kultury w Kielcach.

Koordynatorką działań realizowanych w naszej szkole była Wiesława Pasek. W realizacji zadań uczestniczyli nauczyciele: Grażyna Grochowina i Katarzyna Porębska.

W czasie trwania tygodnia kariery uczniowie liceum wzięli udział w wielu przedsięwzięciach. Spotkali się z przedstawicielami różnych zawodów: księgowym, radcą prawnym, kustoszem WDK, którzy przedstawili historię swojej kariery zawodowej, mówili o predyspozycjach i umiejętnościach niezbędnych do wykonywania wymienionych zawodów, a także o codziennych zadaniach realizowanych w pracy. Na lekcjach przedsiębiorczości młodzież przygotowała prezentacje multimedialne o różnych zawodach, m.in. elektryku, piekarzu, cukierniku, malarzu, kosmetyczce, fryzjerze, ślusarzu. Uczniowie rozwiązywali ćwiczenia pozwalające określić zdolności zawodowe na podstawie arkusza diagnozującego umiejętności związane z wykonywanym zawodem. W skali od 1 do 5 oceniali poziom rozwoju swoich umiejętności dotyczących określonych zawodów. Kolejny etap ćwiczenia pozwolił młodzieży przedstawić pomysł na rozwój umiejętności zawodowych, które mogą być potrzebne w przyszłości. Następne działanie, jakie wykonywali uczniowie, to test sprawdzający rozwój kompetencji kluczowych, takich jak: posługiwanie się językiem ojczystym i językiem obcym, kompetencje informatyczne, matematyczne, naukowo – techniczne, społeczne i obywatelskie, artystyczne, uczenia się, postawa przedsiębiorcza. Ćwiczenie to pozwoliło ukierunkować uczniów na wybór studiów i zawód wykonywany w przyszłości. Badany uczeń przekonał się, jakie predyspozycje posiada, aby pracować w danym zawodzie. Uświadomił sobie, że aby funkcjonować na współczesnym rynku pracy należy dostosować nie tylko posiadane uzdolnienia, ale rozwijać nowe, aby sprostać wygórowanym wymaganiom. Kolejne zadanie realizowane w ramach projektu Otwarta Twoja Kariera to ćwiczenie sprawdzające rozwój własnej inteligencji, przeprowadzone na podstawie Testu wielorakiej inteligencji Howarda Gardnera. Uczniowie oceniając rodzaj posiadanej inteligencji wybierali właściwy dla siebie spośród zaproponowanych w materiale diagnostycznym: inteligencja logiczno – matematyczna, językowa, ruchowa, muzyczna, interpersonalna, przyrodnicza, duchowa, historyczna, kreatywna. Następne zadanie polegało na odkrywaniu przez młodzież zdolności zawodowych. Uczniowie przedstawiali swoje umiejętności i cechy charakteru, a następnie określali, jakie predyspozycje i umiejętności powinien posiadać człowiek wykonujący konkretny zawód. Na podstawie analizowanego materiału pomocniczego mogli wybrać zawód odpowiadający ich umiejętnościom i cechom charakteru. W ramach projektu uczniowie zapoznali się z ofertą wyższych uczelni w oparciu o czasopismo „Perspektywy” i wyjazd na Politechnikę Świętokrzyską. Na tej uczelni młodzież naszego liceum spotkała się z rektorem, pracownikami naukowymi różnych uczelni i ekspertami OKE w Łodzi.

Kolejne działanie, w którym brali udział uczniowie to spotkanie z pedagogiem szkolnym na temat planowania przyszłości zawodowej. W trakcie spotkania uczniowie mówili o swoich planach na przyszłość, o tym, co chcieliby robić w dorosłym życiu. Decydujące znaczenie przywiązywali do wyboru kierunku studiów oraz sytuacji na rynku pracy. Prowadzący podkreślał rolę inwestowania w siebie, możliwości założenia własnej działalności gospodarczej. Wybrani uczniowie na zajęciach dodatkowych wykonali prace plastyczne na temat wymarzonego zawodu, który będą wykonywać w przyszłości.

Wiesława Pasek

Exit mobile version