W odpowiedzi na poruszane problemy dotyczące parkowania na nowo wybudowanym, dwupoziomowym parkingu w Sędziszowie wyjaśniam, iż powszechne są sytuacje, w których mieszkańcy poszukują bezpłatnych miejsc postojowych. To stała praktyka kierowców w całym kraju. Gminy próbują radzić sobie w różnoraki sposób z dzikim parkowaniem, najczęściej zagospodarowując takie miejsca. Szukanie miejsca postojowego bezpłatnego czy parkowanie gdziekolwiek indziej jest nieodłącznym elementem polskich miast. Proszę zwrócić uwagę, że mieszkańcy Sędziszowa mają alternatywę i możliwość parkowania w innych dozwolonych miejscach na terenie Gminy. Nowo wybudowany, dwupoziomowy parking w Sędziszowie jest komfortowym, bezpiecznym miejscem postojowym dla pozostawianych samochodów. Parking jest w połowie zadaszony, oświetlony oraz monitorowany co daje poczucie bezpieczeństwa dla pozostawianych pojazdów. Jestem przekonany, że kolejne tygodnie, szczególnie pora jesienno – zimowa, spowoduje zmianę nastawienia kierowców do korzystania z miejsc parkingowych na nowym parkingu.

Jednocześnie apelujemy do kierowców, aby nie parkowali w miejscach niedozwolonych, tj. na terenach zielonych, chodnikach, uniemożliwiając ruch pieszych czy w pobliżu balkonów bloków mieszkalnych, stwarzając zagrożenie dla pieszych i innych użytkowników dróg.

 Odnosząc się do kosztów opłat za jego korzystanie podkreślić należy, że w/w inwestycja to koszt ponad 11 mln zł. Mając na uwadze racjonalne i ekonomiczne zarządzanie finansami gminy, skierowaliśmy do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT z w/w zadania, co stanowi kwotę 2 mln 80 tys. zł. Otrzymaliśmy pozytywną opinię, jednakże warunkiem odzyskania kwoty podatku VAT jest wykluczenie nieodpłatnego udostępniania miejsc parkingowych. Pozytywna opinia Dyrektora KIS daje również możliwość odzyskania podatku VAT z faktur kosztowych za utrzymanie obiektu. Trudno dziś oszacować roczny koszt bieżącego funkcjonowania (energia, środki czystości, zimowe utrzymanie, internet, trwały zarząd, woda, ścieki, śmieci itp.), ale przy tej interpretacji zwrot podatku w znacznej mierze wyniesie 23 % poniesionych wydatków. Racjonalne zarządzanie przy ograniczonych dochodach i sprawne gospodarowanie nie pozwala na zaniechanie możliwości odzyskiwania tak wysokich środków.

Określając cennik opłat za miejsce parkingowe i analizując rynek na zasadzie porównania cen stosowanych przez inne podobne parkingi, zaproponowana opłata jest bardzo niska. Do 30 minut wynosi 1,00 zł, za każdą rozpoczętą godzinę 2,00 zł. Opłata naliczana jest do 3 godzin, więc maksymalny dobowy koszt to 6,00 zł. Trudno zgodzić się więc ze stwierdzeniem, że są to duże obciążenia finansowe.

Gminy odchodzą od możliwości bezpłatnego parkowania, czego dowodem jest projekt ustawy o drogach publicznych, który ma objąć miejscowości nie będące miastami. Dotyczy on co prawda stref płatnego parkowania, ale spowoduje płatne parkowanie w małych miastach również w weekendy. Nagminne są sytuacje, w których bezpłatny parking staje się faktycznie garażem dla mieszkańców, co jest problemem polskich gmin związanym z naruszaniem zasad parkowania. Bezpłatne parkingi, które powinny być dostępne dla wszystkich, stają się miejscem postoju tylko dla mieszkańców, którzy traktują je jak własne garaże. Wprowadzenie minimalnych opłat ma ograniczyć wykorzystywanie bezpłatnych parkingów jako stałego miejsca postoju pojazdów. Takie rozwiązanie zostało zastosowane w naszej gminie.

Coraz częściej w przestrzeni publicznej podnoszone są argumenty, że parkingi nie powinny być utrzymywane przez podatników, bez względu na to czy korzystają z niego czy nie i w jakim stopniu. Wiele jest opinii, iż bezpłatne korzystanie przez właścicieli samochodów z parkingów trzeba traktować jako działania sprzeczne z zasadami ekonomii i sprawiedliwości.

Staramy się podejść racjonalnie do tego tematu oraz sprawnie i efektywnie zarządzać gospodarką finansową gminy. Finanse lokalne stanowią obszar, w którym realizacja podstawowych zadań własnych gminy wymaga stałego dopływu środków niezbędnych do finansowania odpowiedniego poziomu usług publicznych i rozwojowych.

Realizując duże projekty z planowanym budżetem inwestycyjnym na 2025 rok w wysokości 50 mln zł, jak również finansując zadania własne, m.in. takie dziedziny jak oświata, pomoc społeczna, gospodarka mieszkaniowa, gospodarka komunalna, transport, łączność, kultura itd., dążąc do zapewnienia bezpieczeństwa i stabilności finansowej, podejmowane działania w zakresie zasad funkcjonowania parkingu są podyktowane pożądaną kondycją finansową Gminy Sędziszów i racjonalizacją gospodarki budżetowej.

W kwestii rzekomego remontu parkingu wyjaśniam, że osiadanie gruntu po wykonaniu inwestycji to częste zjawisko. Nierównomierna struktura podłoża powoduje osiadanie w różnym tempie, zwłaszcza w sytuacji nawalnych opadów deszczu. W przypadku kostki brukowej na płycie parkingu na styku z gruntem rodzimym, uległ on rozluźnieniu podczas opadów. Nawalne deszcze powodują wypłukiwanie drobnych cząstek i powstawanie pustek – szczególnie przy spadkach w kierunku krawędzi. Dlatego niezwłocznie podjęto działania naprawcze.

Z poważaniem

Burmistrz Sędziszowa